Van kleine tonen naar grote muzikale avonturen

Breinpiraten voor kinderen maken muziek

De Breinpiraten organiseerden een spannend initiatief dat plaatsvond in het tweede leerjaar van Heilige Familie – Lyceum in Ieper bij Juffrouw Bieke.  

De leerlingen  kregen onder begeleiding van Breinpiraat Karl de kans om te experimenteren met stem en muziek. We nemen je even mee in deze boeiende tocht en hoe de kinderen hun stem ontdekten als een muzikaal instrument!

De workshop startte met een leuke stemopwarming.  Deze activiteit was gericht op het voorbereiden van de stemmen van de kinderen voor de muzikale experimenten. Tijdens de stemopwarming leerden de kinderen verschillende oefeningen en ademhalingstechnieken om hun stemmen te ontspannen en flexibel te maken. De stemopwarming zorgde ervoor dat de kinderen hun stemmen klaar hadden voor de verdere activiteiten en hielp hen om zich comfortabel en zelfverzekerd te voelen bij het verkennen van hun stem als een instrument.

Tijdens de activiteit over rijmen werden de kinderen uitgedaagd om hun creatieve en taalkundige vaardigheden te gebruiken op de populaire meezinger “Geef me een kus” van Noordkaap. 

Ze leerden actief rijmen en werden aangemoedigd om woorden te vinden die klankmatig op elkaar aansloten.   Door te experimenteren met rijmwoorden ontdekten de kinderen de ritmische en muzikale elementen in taal en ontwikkelden ze hun vermogen om expressieve en melodische zinnen te creëren.  Hun rijmpjes werden meteen in muziek omgezet.  Dit zorgde voor hilarische taferelen. 

Er werd ook gewerkt rond muziek en emotie.  De kinderen aangemoedigd om zich in te leven in de emoties die worden overgebracht door verschillende liedjes. 

Ze luisterden naar een verscheidenheid aan muziekgenres die live werden gebracht en werden uitgenodigd om te delen welke emoties ze associeerden met de melodieën en de tekst.

Door de emoties in de muziek te verkennen en te bespreken, leerden de kinderen zich bewust te worden van de krachtige verbinding tussen muziek en gevoelens, en ontwikkelden ze een dieper begrip van expressie en interpretatie in de muzikale context.

De kinderen kregen de uiteraard kans om hun zangtalent te laten zien door mee te zingen met bekende hits en populaire liedjes van Metejoor, Stan van Samang, Willy Sommers, Arno, ... 

Ze werden aangemoedigd om actief deel te nemen en zich volledig onder te dompelen in de muziek, waarbij ze de melodieën en teksten van de liedjes  volgden. Het meezingen met hits stimuleerde hun muzikaliteit, hielp bij het ontwikkelen van hun stembeheersing en gaf hen een gevoel van vreugde en betrokkenheid bij de muzikale ervaring.

Het project waarin leerlingen van het tweede leerjaar experimenteerden met stem en muziek, in samenwerking met Breinpiraten, was een geweldig succes. Het bood de kinderen de mogelijkheid om op een speelse en creatieve manier hun stem en muzikale vaardigheden te ontdekken. Ze leerden samen te werken, te luisteren naar elkaar en hun eigen expressie te ontwikkelen.

Karl Mortier

Karl is gecertifieerd  NLP  Master Trainer in Systemic Thinking and Transformational Entrepreneurship en gaat gefascineerd aa